Badania techniczne samochodów – usterki drobne, istotne i stwarzające zagrożenie

Usterki, które mogą być wykryte podczas badania technicznego samochodu, dzielone są na trzy kategorie. Jakie z nich powodują negatywny wynik przeglądu?

Każdy samochód poruszający się po polskich drogach musi posiadać ważne badania techniczne. Częstotliwość ich prowadzenia zależna jest od wieku pojazdu. Nowe auta swoje pierwsze badania techniczne mają po 3 latach, następne po 2 latach, a te mające od 5 lat wzwyż już co roku.

W trakcie badań diagnostycznych diagnosta ze stacji kontroli pojazdów sprawdza dokładnie kondycję pojazdu. Wtedy, gdy będzie budziła zastrzeżenia, badania zakończą się wynikiem negatywnym i właściciel pojazdu będzie musiał usunąć stwierdzone usterki. Jednak naprawa nawet pomimo usterek nie zawsze jest konieczna.

Trzy kategorie usterek

O tym, czy pojazd przejdzie obowiązkowe badania techniczne Warszawa lub w innym mieście, decyduje jego stan techniczny. Gdy zostaną stwierdzone jakiekolwiek usterki, wtedy znaczenie ma ich rodzaj. Pojazdy z drobnymi usterkami najczęściej otrzymują pozytywny wynik na stacji kontroli.

Usterki dzielą się na trzy kategorie:

  • drobne
  • istotne
  • stwarzające zagrożenie

Usterki drobne to takie, które mają minimalny wpływ na bezpieczeństwo. Przykładowo, może być to nieprawidłowe oświetlenie tablicy rejestracyjnej lub uszkodzenie klosza światła cofania, dlatego też wtedy badania techniczne i tak mogą być zaliczone.

Usterki istotne to takie awarie, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo pojazdu. Przykładowo, mogą być to przepalone żarówki, zapowietrzony układ hamulcowy, pęknięte wahacze. Wtedy diagnosta wystawia wynik negatywny, ale nie zabiera dowodu rejestracyjnego pojazdu. Właściciel auta musi usunąć usterki. Ma na to 14 dni od momentu badania. Potem należy wykonać je ponownie. Płacimy tylko za badanie konkretnej części czy układu, ale tylko wtedy, gdy badanie będzie wykonane na tej samej stacji. Gdy zrobimy je na innej, zapłacimy pełną sumę.

Usterki stwarzające zagrożenie to takie, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Przykładowo, może być to zużycie opon, brak okładzin na klockach hamulcowych. Wówczas diagnosta negatywnie opiniuje stan pojazdu i dodatkowo zabiera jego dowód rejestracyjny. Właściciel musi wykonać naprawy, ale nie może już sam dojechać do warsztatu – potrzebna będzie laweta.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *